Jak prowadzić e-PR i PR 2.0?

Rozwijają się media społecznościowe (social media), zmienia się Internet. Klienci znajdują informacje już nie tylko w telewizji, ale równie często w sieci. Jak docierać do potencjalnych partnerów i odbiorców poprzez Public Relations? Na czym polega e-PR czy też PR 2.0?

Dystrybucja informacji prasowych

Obserwując zachowanie różnych firm PRowych i wynajmowanych przez korporacje specjalistów do spraw Public Relations, można zobaczyć dwie grupy:

  • szkołę ilościową (liczy się treść i ilość jej pojawienia się w Internecie)
  • oraz szkołę interakcji (mniej ważne są przedruki, a bardziej zaangażowanie internautów w interakcję z marką, produktem, usługą).

Ta pierwsza szkoła stosowana jest zwykle przy obsłudze klientów, którzy lubią rozliczyć się poprzez ilość wzmianek o firmie w sieci. Pytaniem, które warto sobie postawić, jest, czy klienci kupują poprzez czytanie kilka razy o tym samym? Czy też może ważniejsze jest, żeby klienci znaleźli różnorodne artykuły – opinie o produkcie, relacje z internetowych akcji społecznych czy konkursów dla różnych rodzajów grup. To woli druga szkoła.

Skupmy się tutaj na wycinku tego wyzwania – dystrybucji informacji prasowych, a dokładnie samodzielnej publikacji newsów w serwisach e-PR. Jesteśmy zdania, że serwisy e-PR pozwalają zarówno dotrzeć do szerokiej publiczności, jak również zainteresować ją różnymi komunikatami oraz wesprzeć pozycjonowanie własnej strony internetowej. Nie można jednak internetowego Public Relations robić po omacku.

Jak publikować w serwisach e-PR?

Publikując w Internecie, warto zdawać sobie sprawę o kilku kwestiach, które różnią informacje w nim od tych dostarczanych do mediów tradycyjnych. W telewizji, radiu czy prasie nadal ważne jest docieranie do odpowiednich osób i przedstawianie im newsów w ulubionej przez nie formie. Internetowe serwisy prasowe (np. dla różnych firm – publikus.pl, a dla biur podróży – praktycznyprzewodnik.info) dają nam niemal całkowitą kontrolę nad publikacją. Jest to i zaleta, i zmora. Sprytny pracownik PR potrafi to jednak wykorzystać na swoją korzyść.

e-PR pozwala na:

  • publikację newsów z pominięciem zbyt krytycznego oka redaktorów
  • pozycjonowanie strony internetowej
  • mnożenie ilości wiadomości w Internecie o naszej firmie

Trzeba umieć robić to dobrze. Spójrzmy na przykłady.

Źle dodawane newsy

Firma świadcząca usługi finansowe ma swojego specjalistę do spraw Public Relations. Właśnie wprowadzono nowy produkt umożliwiający korzystne inwestowanie. Przygotowany został news. Trzeba go rozdystrybuować. Specjalista ds. PR loguje się do kilku serwisów. Robi CTRL+C i CTRL+V, czyli wkleja ten sam tekst do tych portali. W treści informacji znajduje się niepodlinkowany adres strony w postaci www.cośtamcośtam.no. Podpina też ten sam obrazek, a jeśli nie można, to rezygnuje. Pracownik nigdy też nie pomyślał, że może napisać do redakcji, żeby doradzili mu, jak może przestać denerwować się o to, czy news w ogóle się pokaże. W rezultacie są dwa-trzy newsy, które niekoniecznie wyskakują w Google na górze wyników.
Spędził nad tym 30 minut.

Dobrze prowadzony e-PR

Biuro podróży ma wynajętą agencję Public Relations, która informuje dziennikarzy i portale o nowych kierunkach podróży zagranicznych. Akurat pojawiła się oferta nowych wycieczek do Hiszpanii. Bez zbędnej zwłoki przygotowano informację prasową z wypowiedziami pracowników, dobrano kilka zdjęć, wybrano serwisy e-PR do wprowadzenia tekstu. Jedna ze specjalistek zalogowała się do kilku serwisów. Do każdego wprowadziła zmodyfikowane materiały, zmieniła tytuły dla każdego z nich oraz wgrała różne fotografie. Wygląda na to, że każdy z portali napisał osobną relację i z innego punktu widzenia, koncentrując się na różnych zaletach oferty. Zamiast podlinkowywać adres strony www firmy, dodaje linki przy słowach kluczowych związanych z Hiszpanią. Dba o to, aby spełniać reguły każdego z serwisów, a redaktorzy kojarzą ją z profesjonalizmu i dodawanie wartościowych artykułów, które publikują w zasadzie od razu po wprowadzeniu do CMS’a.
Spędziła nad tym 45 minut.

Co decyduje o sukcesie w e-PR?

Jak widzimy, poświęcenie odrobiny więcej czasu i nieco większe zaangażowanie w pracę pozwala uzyskać o wiele lepsze rezultaty.

O sukcesie w e-PR wiemy, gdy:

  • każdy news występuje w różnych odmianach, dzięki czemu w wynikach wyszukiwania Google zajmujemy pierwsze pozycje na różne odmiany słów kluczowych (mamy w tym wypadku większy tzw. SoV – share of voice, udział w przekazie do klienta – po prostu więcej o nas słyszy niż o konkurencji)
  • udaje się wprowadzać podlinkowane adresy do treści newsa

Najlepsze serwisy publikujące informacje prasowe pozwalają na:

  • samodzielne dodawanie wiadomości
  • wstawianie obrazków, filmów, map do treści
  • formatowanie tekstu
  • dodawanie linków (niektóre za pieniądze)
  • zrobienie całej roboty za agencję PR (wystarczy przesłać mailem materiały)

Co mogę zrobić?

Aby więcej informacji wyświetlało się w Google i częściej były bez problemu publikowane w portalach PR 2.0:

  • Zastanów się, czy dbasz o to, aby każdy komunikat w serwisie e-PR był wyjątkowy.
  • Pozwól serwisom e-PR modyfikować swoje teksty, aby różniły się między sobą. A najlepiej samodzielnie je wprowadzaj już zmodyfikowane.
  • Poznaj redakcję serwisu, do którego wklejasz materiały.

Aby lepiej wypozycjonować swoją stronę www:

  • Zadbaj o wyżej wymienione punkty.
  • Ustal warunki z redakcją serwisu, które linki są dozwolone w treści.
  • Porozmawiaj ze specjalistą do spraw pozycjonowania (SEO) czy ma dla Ciebie wskazówki, jak umieszczać linki w treści.
Tagged with: , ,
Posted in Public Relations

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Czy wiesz, że…
Pozyskasz klientów dla swojej działalności, jeśli będziesz pierwszy w wynikach wyszukiwania. Możesz to osiągnąć dzięki: - SEO - reklamie online (AdWords) - PR internetowemu. SeoGO! umożliwia Ci wybranie jednej z tych metod lub połączenie ich w spójny plan marketingowy, który przyniesie znaczący wzrost przychodów i umożliwi Twojej firmie rozwój.

Zyski z Internetu są na wyciągnięcie ręki!

Czy warto zwlekać z daniem sobie takiej szansy? Skontaktuj się z nami i poznaj plan dla Twojej firmy!
Najnowsze wpisy